Algemene voorwaarden

Versie 1.2 2025


Artikel 1. Definities

1.1. In deze algemene voorwaarden worden de hiernavolgende termen in de navolgende betekenis 

      gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven of uit de context anders blijkt:

      a. Facilitix (handelsnaam): de gebruiker - één van haar franchisenemers - van deze
          algemene voorwaarden; gevestigd aan de Edyweg 58-E, 6965 BB te Spankeren,
          ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder KvK-nummer 58326227;

      b. opdrachtgever: de wederpartij van Facilitix;

      c. overeenkomst: de overeenkomst tussen Facilitix en de opdrachtgever;

      d. object: de locatie en/of het onroerend goed, gebouw(en) en terrein(en) waarop de
          werkzaamheden van Facilitix betrekking heeft.


Artikel 2. Algemene bepalingen

2.1. Deze algemene voorwaarden gelden voor iedere overeenkomst tussen Facilitix 

      en de opdrachtgever.

2.2. De onderhavige algemene voorwaarden zijn eveneens van toepassing op alle 

      overeenkomsten met Facilitix, voor de uitvoering waarvan derden dienen te 

      worden betrokken.

2.3. Eventuele afwijkingen op deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig indien deze 

      uitdrukkelijk schriftelijk of elektronisch zijn overeengekomen.

2.4. De toepasselijkheid van eventuele inkoop of andere voorwaarden van de opdrachtgever wordt 

      uitdrukkelijk van de hand gewezen.

2.5. Indien een of meerdere van de bepalingen in deze algemene voorwaarden nietig zijn of 

      vernietigd mochten worden, blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden 

      volledig van toepassing. Facilitix en de opdrachtgever zullen dan in overleg 

      treden teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige c.q. vernietigde bepalingen 

      overeen te komen, waarbij voor zoveel mogelijk het doel en de strekking van de 

      oorspronkelijke bepaling in acht worden genomen.

2.6. De opdrachtgever gaat akkoord met de in dit document beschreven voorwaarden, wanneer
       hij/zij een aanvraag indient voor personele diensten en/of het afnemen van producten op
       welke wijze dan ook.


Artikel 3. Aanbiedingen en offertes

3.1. Alle aanbiedingen en offertes zijn vrijblijvend, tenzij anders is aangegeven.

3.2. De opdrachtgever staat in voor de juistheid en volledigheid van de door of namens hem aan 

      Facilitix opgegeven eisen en specificaties en andere gegevens waarop Facilitix
      haar offerte baseert.

3.3. Aanbiedingen of offertes gelden niet automatisch voor toekomstige opdrachten.

3.4. Kennelijke fouten of vergissingen op de website en in folders of publicaties van Facilitix
       binden Facilitix niet.

3.5. Voor de opdrachtgever zijnde een consument zijn de vermelde prijzen of tarieven inclusief btw.

3.6. Voor de opdrachtgever zijnde een bedrijf zijn de vermelde prijzen of tarieven exclusief btw.


Artikel 4. Totstandkoming van de overeenkomst

4.1. De overeenkomst komt tot stand op het moment dat de opdrachtgever het aanbod van 

      Facilitix schriftelijk, elektronisch, per e-mail, telefonisch of mondeling heeft aanvaard.

4.2. Aanvaarding als bedoeld in 4.1 kan blijken uit het indienen van een aanvraag voor een
      personele dienst, het afnemen van producten, een verzoek tot advies of andere vorm van 

      dienstverlening, of het voldoen van een factuur.


Artikel 5. Looptijd van de overeenkomst en opzegging

5.1. Indien met de opdrachtgever een duurovereenkomst is aangegaan, dan zijn, naast de andere
      bepalingen van deze algemene voorwaarden, de bepalingen van dit artikel van toepassing.

5.2. Met de opdrachtgever zijnde een consument wordt de overeenkomst aangegaan voor de
      bepaalde tijd van een jaar, volgend op het jaar waarin de overeenkomst is aangegaan. Na het
      verstrijken van de looptijd wordt de overeenkomst telkens automatisch met 1 jaar verlengd.
      Beide partijen kunnen de overeenkomst na het eerste contractjaar te allen tijde opzeggen.
      Opzegging dient schriftelijk te geschieden en met inachtneming van een opzegtermijn van
      ten minste 1 maand.

5.3. Met de opdrachtgever zijnde een bedrijf wordt de overeenkomst aangegaan voor de bepaalde
      tijd van een jaar, volgend op het jaar waarin de overeenkomst is aangegaan. Na het verstrijken
      van de looptijd wordt de overeenkomst telkens automatisch met een jaar verlengd, tenzij een
      van de partijen de overeenkomst overeenkomstig artikel 5.4 opzegt.

5.4. Partijen kunnen de overeenkomst tegen het einde van de looptijd opzeggen. Opzegging dient
      schriftelijk te geschieden uiterlijk 3 maanden voor het einde van de looptijd. De beëindiging
      van de looptijd gaat in per einde contractjaar waarin de opzegging is ontvangen, of, indien de
      opzegging niet uiterlijk 3 maanden voor het einde van het loopjaar is ontvangen, tegen het
      einde van het daarop volgende contractjaar.


Artikel 6. Uitvoering van de overeenkomst

6.1. Facilitix zal de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de
      eisen van goed vakmanschap uitvoeren. Facilitix zal de van overheidswege gestelde
      voorschriften en (veiligheids)eisen die van toepassing zijn op de door haar te verrichten
      werkzaamheden naleven. De verbintenis betreft een inspanningsverplichting.

6.2. Facilitix heeft het recht bij de uitvoering van de overeenkomst, zonder 

      kennisgeving aan de opdrachtgever, derden in te schakelen, goederen van derden te 

      betrekken, diensten van derden af te nemen en de overeenkomst geheel of gedeeltelijk door 

      derden te laten verrichten en de hieraan verbonden kosten aan de opdrachtgever door te 

      berekenen.

6.3. Facilitix zal de opdrachtgever op de hoogte houden van de uitvoering van de 

      opdracht en hem desgevraagd alle relevante inlichtingen verstrekken.

6.4. Facilitix zal de (huis)regels die betrekking hebben op het object in acht nemen, 

      voor zover de uitvoering van de opdracht dat toelaat.


Artikel 7. Verplichtingen van de opdrachtgever

7.1. De opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens en materialen, waarvan Facilitix
      aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan de opdrachtgever redelijkerwijs behoort te
      begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst, tijdig aan
      Facilitix ter beschikking worden gesteld. 

7.2. De opdrachtgever dient Facilitix indien van toepassing tijdig alle sleutels en
      toegangscodes te verstrekken en Facilitix alle autorisaties te verlenen die nodig zijn om
      de te verrichten werkzaamheden naar behoren uit te kunnen voeren. Indien dit niet tijdig of
      niet overeenkomstig de afspraken geschiedt, is de opdrachtgever hiervoor verantwoordelijk.

7.3. Indien de door de opdrachtgever aangeleverde gegevens onvolledig en/of onjuist zijn, komt dit 

      volledig voor rekening en risico van de opdrachtgever. De opdrachtgever is verantwoordelijk 

      voor de door of namens hem verstrekte materialen.

7.4. De opdrachtgever draagt er zorg voor dat de medewerker(s) van zijn organisatie dan wel door 

      hem ingeschakelde derden die bij de werkzaamheden betrokken zijn, tijdig beschikbaar zijn.

7.5. De opdrachtgever dient ervoor zorg te dragen dat het object en alle materialen die hij aan 

      Facilitix ter beschikking stelt dan wel die in of bij het object aanwezig zijn zich in
      zodanige staat bevinden dat Facilitix tijdens de uitvoering van de werkzaamheden geen
      schade lijdt.

7.6. De opdrachtgever is gehouden Facilitix onverwijld te informeren omtrent feiten en
      omstandigheden die in verband met de uitvoering van de overeenkomst van belang kunnen
      zijn. Tevens dient de opdrachtgever Facilitix te informeren over situaties die mogelijk een
      gevaar kunnen opleveren voor Facilitix.

7.7. De opdrachtgever dient zich te onthouden van gedragingen welke het Facilitix
      onmogelijk maakt de overeenkomst naar behoren uit te voeren. De opdrachtgever dient
      Facilitix de gelegenheid te geven de overeenkomst uit te voeren onder omstandigheden
      die voldoen aan de wettelijke (veiligheids)eisen.

7.8. De opdrachtgever vrijwaart Facilitix voor eventuele aanspraken van derden, die in
      verband met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden en welke aan de opdrachtgever
      toerekenbaar is.

7.9. Het is opdrachtgever verplicht zolang als of wanneer hij diensten of producten afneemt van
      Facilitix, dit op enige vorm te communiceren naar diens publiek, gasten, medewerkers
      en relaties. De wijze waarop is zulks ter beoordeling van Facilitix en naar diens eigen invulling,
      waarbij te denken valt aan het gebruik van kleine (raam)stickers, (hekwerk) spandoeken en/of bordjes.


Artikel 8. Wijzigingen en meerwerk

8.1. Indien de overeenkomst op verzoek van de opdrachtgever wordt uitgebreid of gewijzigd, dan 

      kan dat tot meerkosten leiden. De opdrachtgever wordt zo spoedig mogelijk op de hoogte 

      gesteld van de meerkosten.

8.2. Indien het door de opdrachtgever beoogde resultaat alleen door het verrichten van meerwerk 

      door Facilitix kan worden gerealiseerd, dan zal Facilitix in overleg treden met de opdrachtgever
      over het te verrichten meerwerk en de vergoeding daarvoor.


Artikel 9. Honorarium

9.1. Indien geen vast honorarium is overeengekomen, dan zal het honorarium worden vastgesteld
      op grond van de tarieven van Facilitix. Het honorarium wordt berekend volgens de
      gebruikelijke tarieven van Facilitix, geldend voor de periode waarin de werkzaamheden
      worden verricht.

9.2. Facilitix is gerechtigd een vast overeengekomen honorarium te verhogen wanneer
      tijdens de uitvoering van de werkzaamheden blijkt dat de oorspronkelijk overeengekomen dan
      wel verwachte hoeveelheid werk in zodanige mate onvoldoende werd ingeschat bij het sluiten
      van de overeenkomst, en zulks niet toerekenbaar is aan Facilitix, dat in redelijkheid niet
      van Facilitix mag worden verwacht de overeengekomen werkzaamheden te verrichten
      tegen het oorspronkelijk overeengekomen honorarium.

9.3. Facilitix is gerechtigd haar (uur)tarieven te wijzigen. De opdrachtgever zijnde een
      consument is in geval van een verhoging van het uurtarief gerechtigd de overeenkomst te
      ontbinden indien het tarief wordt verhoogd binnen 3 maanden na het aangaan van de
      overeenkomst. De opdrachtgever is niet gerechtigd tot ontbinding indien de bevoegdheid tot
      verhoging van het tarief voortvloeit uit een bevoegdheid ingevolge de wet.

9.4. Facilitix zal de opdrachtgever het voornemen tot verhoging van het tarief schriftelijk of
      elektronisch kenbaar maken. Facilitix zal daarbij de omvang van en de datum waarop de
      verhoging zal ingaan, vermelden.

9.5. De kosten voor een alarmopvolging (indien van toepassing) worden ook aan de
      opdrachtgever in rekening gebracht indien er sprake is van een zogenaamd vals of loos alarm.


Artikel 10. Klachten en verjaring

10.1. Klachten over uitgevoerde werkzaamheden dienen binnen een redelijke termijn nadat de
      werkzaamheden zijn verricht aan Facilitix kenbaar te worden gemaakt.

10.2. Na het indienen van de klacht dient de opdrachtgever Facilitix de gelegenheid te geven
      de gegrondheid van de klacht te onderzoeken.

10.3. Vorderingsrechten en andere bevoegdheden van de opdrachtgever uit welke hoofde ook
      jegens Facilitix vervallen in ieder geval na het verstrijken van 1 jaar vanaf het moment
      waarop zich een feit voordoet dat de opdrachtgever deze rechten en/of bevoegdheden jegens
      Facilitix kan aanwenden, met dien verstande dat voor de opdrachtgever zijnde een
      consument een verjaringstermijn van 2 jaar geldt.


Artikel 11. Annulering

11.1. Indien de opdrachtgever de opdracht annuleert, dan worden annuleringskosten aan de 

      opdrachtgever in rekening gebracht. Deze annuleringskosten bedragen:

      a. bij annulering tot 30 dagen voor aanvang van de werkzaamheden: 

        25% van de overeengekomen vergoeding of factuurbedrag voor de opdracht;

      b. bij annulering korter dan 30 dagen voor aanvang van de werkzaamheden: 

        50% van de overeengekomen vergoeding of factuurbedrag voor de opdracht;

      c. bij annulering korter dan 48 uur voor aanvang van de werkzaamheden:

        100% van de overeengekomen vergoeding of factuurbedrag voor de opdracht.

11.2. Bovengenoemde kostenregeling doet niet af aan de mogelijke aansprakelijkheid van de 

      opdrachtgever voor de schade die voortvloeit uit de annulering.


Artikel 12. Facturatie en betaling

12.1. Facturatie geschiedt vooraf, tenzij anders is overeengekomen.

12.2. De opdrachtgever dient de van of namens Facilitix ontvangen facturen te betalen
      binnen 30 dagen na de factuurdatum.

12.3. Indien de opdrachtgever niet tijdig betaalt, dan kan Facilitix de uitvoering van de 

      werkzaamheden opschorten totdat het volledige openstaande factuurbedrag is betaald, zonder 

      de opdrachtgever van een dergelijke opschorting in kennis te stellen. Facilitix is niet
      aansprakelijk voor de eventuele schade die de opdrachtgever lijdt door deze opschorting.

12.4. Indien de opdrachtgever in gebreke blijft in de betaling binnen de gestelde betalingstermijn, 

      een automatische incasso niet kan worden uitgevoerd of wordt gestorneerd, dan is de 

      opdrachtgever, na door Facilitix ten minste eenmaal te zijn aangemaand om 

      binnen een redelijke termijn te betalen, van rechtswege in verzuim. In dat geval is de 

      opdrachtgever, vanaf de datum waarop de verschuldigde som opeisbaar is geworden tot aan 

      het tijdstip van betaling de wettelijke rente verschuldigd. Daarnaast komen alle kosten van 

      invordering, nadat de opdrachtgever in verzuim is, zowel gerechtelijk als buitengerechtelijk, ten 

      laste van de opdrachtgever, voor zover de wet dat toelaat.

12.5. In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling van de opdrachtgever 

      zijn de vorderingen van Facilitix op de opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.


Artikel 13. Opschorting en ontbinding

13.1. Facilitix is bevoegd werkzaamheden op te schorten, dan wel de overeenkomst 

      te ontbinden, indien de opdrachtgever de verplichtingen uit de overeenkomst niet nakomt en 

      de opdrachtgever geen gehoor heeft gegeven aan een gestuurde ingebrekestelling.

13.2. Voorts is Facilitix bevoegd de overeenkomst te ontbinden indien zich omstandigheden
      voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de overeenkomst onmogelijk is of naar
      maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet langer kan worden gevergd dan wel indien zich
      anderszins omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat ongewijzigde
      instandhouding van de overeenkomst in redelijkheid niet mag worden verwacht.

13.3. Facilitix is bevoegd de nakoming van de verplichtingen voortvloeiende uit de
      overeenkomst op te schorten, indien na het sluiten van de overeenkomst Facilitix ter
      kennis is gekomen omstandigheden goede grond geven te vrezen dat de opdrachtgever de
      verplichtingen niet zal nakomen.

13.4. Facilitix is bevoegd de overeenkomst te ontbinden, indien de opdrachtgever 

      surseance van betaling verzoekt of deze aan de opdrachtgever wordt verleend, ingeval de 

      opdrachtgever failliet wordt verklaard of een verzoek daartoe wordt ingediend, ingeval de 

      opdrachtgever niet in staat is aan zijn schulden te voldoen, overgaat tot beëindiging of 

      liquidatie van zijn bedrijf, onder curatele wordt gesteld, of ingeval een bewindvoerder of curator 

      wordt benoemd.


Artikel 14. Aansprakelijkheid

14.1. Facilitix kan niet gehouden worden tot het vergoeden van enige schade, die een direct of
      indirect gevolg is van:

      a. een gebeurtenis, die in feite buiten haar macht ligt en aldus niet aan haar doen en/of laten 

        kan worden toegeschreven;

      b. enige daad of nalatigheid van de opdrachtgever, diens ondergeschikten, dan wel andere 

        personen, die door of vanwege de opdrachtgever te werk zijn gesteld.

14.2. Facilitix kan nimmer aansprakelijk worden gesteld voor de gevolgen van storingen of
      gebreken aan alarmsysteem, brandmeldinstallatie of andere veiligheidsvoorzienende
      systemen van de opdrachtgever en/of de verbinding, door welke oorzaak ook. Tevens is
      Facilitix niet aansprakelijk voor het niet dan wel niet naar behoren functioneren van de
      door de opdrachtgever ingeschakelde meldkamer(diensten).

14.3. Indien de opdrachtgever in gebreke mocht komen in de deugdelijke nakoming van hetgeen 

      waartoe hij jegens Facilitix gehouden is, dan is de opdrachtgever aansprakelijk voor alle
      schade aan de zijde van Facilitix daardoor direct of indirect ontstaan.

14.4. Facilitix is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard dan ook, doordat Facilitix
      is uitgegaan van door de opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of onvolledige informatie.

14.5. De opdrachtgever is gehouden alle schade te vergoeden die Facilitix lijdt of die door
      Facilitix ingezette medewerkers lijden ontstaan als gevolg van omstandigheden,
      waarvan de opdrachtgever op de hoogte was of redelijkerwijs had kunnen zijn en waarvan hij
      Facilitix niet in kennis heeft gesteld.

14.6. Facilitix aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid indien tegen het advies van 

      Facilitix in, de opdrachtgever eist dat er toch bepaalde werkzaamheden doorgang
      moeten vinden.

14.7. Facilitix kan niet aansprakelijk worden gesteld voor schade die inherent is aan dan
      wel onvermijdelijk is bij het door Facilitix op correcte wijze uitvoeren van de overeenkomst.

14.8. Facilitix is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder begrepen
      gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie.

14.9. Indien Facilitix aansprakelijk mocht zijn voor enigerlei schade, dan is de
      aansprakelijkheid van Facilitix beperkt tot het bedrag van de door de verzekeraar van
      Facilitix gedane uitkering. Indien de verzekeraar in enig geval niet tot uitkering overgaat
      of de schade niet door de verzekering wordt gedekt, is de aansprakelijkheid van Facilitix
      beperkt tot het factuurbedrag, althans tot dat gedeelte van de overeenkomst waarop de
      aansprakelijkheid betrekking heeft.

14.10. De in deze algemene voorwaarden opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid gelden 

      niet indien de schade te wijten is aan opzet of grove schuld van Facilitix of haar ondergeschikten.


Artikel 15. Overmacht

15.1. Als gebeurtenissen die in feite buiten de macht van Facilitix liggen, dan wel niet aan haar
      doen en/of laten kunnen worden toegeschreven, worden in elk geval beschouwd: onwerkbaar
      weer als gevolg van welke weersomstandigheden dan ook; belemmeringen door derden, die
      van overheden inbegrepen; belemmeringen in het vervoer; gehele of gedeeltelijke
      werkstakingen, oproeren, oorlogen of oorlogsgevaren; branden, storingen en ongevallen in
      het object of bedrijf van Facilitix; het verbranden van middelen van vervoer van 

      Facilitix, het optreden van storingen daaraan, het betrokken raken bij ongevallen
      daarvan; het opleggen van heffingen, of het nemen door de overheid van andere
      maatregelen, wijzigingen in feitelijke omstandigheden teweeg brengende.

15.2. In geval van overmacht zal Facilitix niet gehouden kunnen worden tot het vergoeden van
      enige schade als een direct of een indirect gevolg daarvan en zal zij tevens ontheven zijn van
      haar verplichting tot het uitvoeren van de overeengekomen werkzaamheden. Het zal van de
      omstandigheden van het geval afhangen of dat geheel, dan wel gedeeltelijk het geval zal zijn
      en zal blijven, dan wel of er slechts sprake zal zijn van een opschorting van uitvoering. Bij een
      zich voordoende mogelijkheid om alsnog en/of gewijzigd uit te voeren, zullen zowel
      Facilitix als de opdrachtgever, eventueel onder aanpassing van de door de opdrachtgever
      te betalen bedragen, gehouden zijn om die te benutten.

15.3. Voor zover Facilitix ten tijde van het intreden van overmacht inmiddels gedeeltelijk haar
      verplichtingen uit de overeenkomst is nagekomen of deze zal kunnen nakomen en aan het
      nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte zelfstandige waarde toekomt, is
      Facilitix gerechtigd om het reeds nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte
      separaat te declareren.


Artikel 16. Intellectuele eigendomsrechten

16.1. De intellectuele eigendomsrechten op door Facilitix verstrekte bescheiden, zoals 

      rapporten, handboeken, instructies, formulieren, advies, ontwerpen, schetsen, beschrijvingen, 

      tekeningen, software e.d. en de bedrijfsnaam, handelsnamen en beeldmerken blijven berusten
      bij Facilitix. De betreffende bescheiden zijn uitsluitend bestemd om te worden gebruikt
      door de opdrachtgever en mogen niet zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van
      Facilitix worden verveelvoudigd, openbaar gemaakt, of ter kennis van derden worden gebracht.


Artikel 17. Geheimhouding

17.1. Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het 

      kader van hun overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben verkregen. Informatie geldt 

      als vertrouwelijk als dit door de andere partij is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard 

      van de informatie.

17.2. De partij die vertrouwelijke informatie ontvangt, zal deze slechts gebruiken voor het doel
      waarvoor deze verstrekt zijn.


Artikel 18. Slotbepalingen

18.1. Op deze algemene voorwaarden is het Nederlands recht van toepassing.

18.2. Facilitix behoudt zich ten alle tijde het recht om haar algemene voorwaarden op 

      ieder moment aan te kunnen passen, waarna altijd de nieuwe en meest actuele versie van 

      haar algemene voorwaarden gecommuniceerd zal worden naar haar relaties.

18.3. Van toepassing is steeds de versie van de algemene voorwaarden zoals die gold ten tijde van 

      het tot stand komen van de overeenkomst, tenzij de opdrachtgever na het sluiten van de 

      overeenkomst de gelding van een herziene versie van de algemene voorwaarden heeft 

      aanvaard.

18.4. De opdrachtgever, een object of rechtspersoon kan op geen enkele wijze rechten ontlenen uit 

      dit document en neemt bij een aanvraag/afname van producten of diensten expliciet afstand
      van haar rechten om Facilitix aansprakelijk te kunnen stellen voor te lijden of geleden
      economische schade, materiële schade, letselschade, imagoschade, en alle andere denkbare
      vormen van schade. 

18.5. De opdrachtgever of diens rechtspersoon is en blijft ten alle tijden zelf verantwoordelijk voor de 

      veiligheid van bij haar in bezit of in gebruik zijnde gebouwen, eigendommen en medewerkers, 

      zoals gesteld in Arbeidsomstandighedenwet artikel 3.


Vastgesteld door de directie,


Spankeren, 03-02-2025