Algemene voorwaarden
Versie 1.2 2025
Artikel 1. Definities
1.1. In deze algemene voorwaarden worden de hiernavolgende termen in de navolgende betekenis
gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven of uit de context anders blijkt:
a. Facilitix (handelsnaam): de gebruiker - één van haar franchisenemers - van deze
algemene voorwaarden; gevestigd aan de Edyweg 58-E, 6965 BB te Spankeren,
ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder KvK-nummer 58326227;
b. opdrachtgever: de wederpartij van Facilitix;
c. overeenkomst: de overeenkomst tussen Facilitix en de opdrachtgever;
d. object: de locatie en/of het onroerend goed, gebouw(en) en terrein(en) waarop de
werkzaamheden van Facilitix betrekking heeft.
Artikel 2. Algemene bepalingen
2.1. Deze algemene voorwaarden gelden voor iedere overeenkomst tussen Facilitix
en de opdrachtgever.
2.2. De onderhavige algemene voorwaarden zijn eveneens van toepassing op alle
overeenkomsten met Facilitix, voor de uitvoering waarvan derden dienen te
worden betrokken.
2.3. Eventuele afwijkingen op deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig indien deze
uitdrukkelijk schriftelijk of elektronisch zijn overeengekomen.
2.4. De toepasselijkheid van eventuele inkoop of andere voorwaarden van de opdrachtgever wordt
uitdrukkelijk van de hand gewezen.
2.5. Indien een of meerdere van de bepalingen in deze algemene voorwaarden nietig zijn of
vernietigd mochten worden, blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden
volledig van toepassing. Facilitix en de opdrachtgever zullen dan in overleg
treden teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige c.q. vernietigde bepalingen
overeen te komen, waarbij voor zoveel mogelijk het doel en de strekking van de
oorspronkelijke bepaling in acht worden genomen.
2.6. De opdrachtgever gaat akkoord met de in dit document beschreven voorwaarden, wanneer
hij/zij een aanvraag indient voor personele diensten en/of het afnemen van producten op
welke wijze dan ook.
Artikel 3. Aanbiedingen en offertes
3.1. Alle aanbiedingen en offertes zijn vrijblijvend, tenzij anders is aangegeven.
3.2. De opdrachtgever staat in voor de juistheid en volledigheid van de door of namens hem aan
Facilitix opgegeven eisen en specificaties en andere gegevens waarop Facilitix
haar offerte baseert.
3.3. Aanbiedingen of offertes gelden niet automatisch voor toekomstige opdrachten.
3.4. Kennelijke fouten of vergissingen op de website en in folders of publicaties van Facilitix
binden Facilitix niet.
3.5. Voor de opdrachtgever zijnde een consument zijn de vermelde prijzen of tarieven inclusief btw.
3.6. Voor de opdrachtgever zijnde een bedrijf zijn de vermelde prijzen of tarieven exclusief btw.
Artikel 4. Totstandkoming van de overeenkomst
4.1. De overeenkomst komt tot stand op het moment dat de opdrachtgever het aanbod van
Facilitix schriftelijk, elektronisch, per e-mail, telefonisch of mondeling heeft aanvaard.
4.2. Aanvaarding als bedoeld in 4.1 kan blijken uit het indienen van een aanvraag voor een
personele dienst, het afnemen van producten, een verzoek tot advies of andere vorm van
dienstverlening, of het voldoen van een factuur.
Artikel 5. Looptijd van de overeenkomst en opzegging
5.1. Indien met de opdrachtgever een duurovereenkomst is aangegaan, dan zijn, naast de andere
bepalingen van deze algemene voorwaarden, de bepalingen van dit artikel van toepassing.
5.2. Met de opdrachtgever zijnde een consument wordt de overeenkomst aangegaan voor de
bepaalde tijd van een jaar, volgend op het jaar waarin de overeenkomst is aangegaan. Na het
verstrijken van de looptijd wordt de overeenkomst telkens automatisch met 1 jaar verlengd.
Beide partijen kunnen de overeenkomst na het eerste contractjaar te allen tijde opzeggen.
Opzegging dient schriftelijk te geschieden en met inachtneming van een opzegtermijn van
ten minste 1 maand.
5.3. Met de opdrachtgever zijnde een bedrijf wordt de overeenkomst aangegaan voor de bepaalde
tijd van een jaar, volgend op het jaar waarin de overeenkomst is aangegaan. Na het verstrijken
van de looptijd wordt de overeenkomst telkens automatisch met een jaar verlengd, tenzij een
van de partijen de overeenkomst overeenkomstig artikel 5.4 opzegt.
5.4. Partijen kunnen de overeenkomst tegen het einde van de looptijd opzeggen. Opzegging dient
schriftelijk te geschieden uiterlijk 3 maanden voor het einde van de looptijd. De beëindiging
van de looptijd gaat in per einde contractjaar waarin de opzegging is ontvangen, of, indien de
opzegging niet uiterlijk 3 maanden voor het einde van het loopjaar is ontvangen, tegen het
einde van het daarop volgende contractjaar.
Artikel 6. Uitvoering van de overeenkomst
6.1. Facilitix zal de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de
eisen van goed vakmanschap uitvoeren. Facilitix zal de van overheidswege gestelde
voorschriften en (veiligheids)eisen die van toepassing zijn op de door haar te verrichten
werkzaamheden naleven. De verbintenis betreft een inspanningsverplichting.
6.2. Facilitix heeft het recht bij de uitvoering van de overeenkomst, zonder
kennisgeving aan de opdrachtgever, derden in te schakelen, goederen van derden te
betrekken, diensten van derden af te nemen en de overeenkomst geheel of gedeeltelijk door
derden te laten verrichten en de hieraan verbonden kosten aan de opdrachtgever door te
berekenen.
6.3. Facilitix zal de opdrachtgever op de hoogte houden van de uitvoering van de
opdracht en hem desgevraagd alle relevante inlichtingen verstrekken.
6.4. Facilitix zal de (huis)regels die betrekking hebben op het object in acht nemen,
voor zover de uitvoering van de opdracht dat toelaat.
Artikel 7. Verplichtingen van de opdrachtgever
7.1. De opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens en materialen, waarvan Facilitix
aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan de opdrachtgever redelijkerwijs behoort te
begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst, tijdig aan
Facilitix ter beschikking worden gesteld.
7.2. De opdrachtgever dient Facilitix indien van toepassing tijdig alle sleutels en
toegangscodes te verstrekken en Facilitix alle autorisaties te verlenen die nodig zijn om
de te verrichten werkzaamheden naar behoren uit te kunnen voeren. Indien dit niet tijdig of
niet overeenkomstig de afspraken geschiedt, is de opdrachtgever hiervoor verantwoordelijk.
7.3. Indien de door de opdrachtgever aangeleverde gegevens onvolledig en/of onjuist zijn, komt dit
volledig voor rekening en risico van de opdrachtgever. De opdrachtgever is verantwoordelijk
voor de door of namens hem verstrekte materialen.
7.4. De opdrachtgever draagt er zorg voor dat de medewerker(s) van zijn organisatie dan wel door
hem ingeschakelde derden die bij de werkzaamheden betrokken zijn, tijdig beschikbaar zijn.
7.5. De opdrachtgever dient ervoor zorg te dragen dat het object en alle materialen die hij aan
Facilitix ter beschikking stelt dan wel die in of bij het object aanwezig zijn zich in
zodanige staat bevinden dat Facilitix tijdens de uitvoering van de werkzaamheden geen
schade lijdt.
7.6. De opdrachtgever is gehouden Facilitix onverwijld te informeren omtrent feiten en
omstandigheden die in verband met de uitvoering van de overeenkomst van belang kunnen
zijn. Tevens dient de opdrachtgever Facilitix te informeren over situaties die mogelijk een
gevaar kunnen opleveren voor Facilitix.
7.7. De opdrachtgever dient zich te onthouden van gedragingen welke het Facilitix
onmogelijk maakt de overeenkomst naar behoren uit te voeren. De opdrachtgever dient
Facilitix de gelegenheid te geven de overeenkomst uit te voeren onder omstandigheden
die voldoen aan de wettelijke (veiligheids)eisen.
7.8. De opdrachtgever vrijwaart Facilitix voor eventuele aanspraken van derden, die in
verband met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden en welke aan de opdrachtgever
toerekenbaar is.
7.9. Het is opdrachtgever verplicht zolang als of wanneer hij diensten of producten afneemt van
Facilitix, dit op enige vorm te communiceren naar diens publiek, gasten, medewerkers
en relaties. De wijze waarop is zulks ter beoordeling van Facilitix en naar diens eigen invulling,
waarbij te denken valt aan het gebruik van kleine (raam)stickers, (hekwerk) spandoeken en/of bordjes.
Artikel 8. Wijzigingen en meerwerk
8.1. Indien de overeenkomst op verzoek van de opdrachtgever wordt uitgebreid of gewijzigd, dan
kan dat tot meerkosten leiden. De opdrachtgever wordt zo spoedig mogelijk op de hoogte
gesteld van de meerkosten.
8.2. Indien het door de opdrachtgever beoogde resultaat alleen door het verrichten van meerwerk
door Facilitix kan worden gerealiseerd, dan zal Facilitix in overleg treden met de opdrachtgever
over het te verrichten meerwerk en de vergoeding daarvoor.
Artikel 9. Honorarium
9.1. Indien geen vast honorarium is overeengekomen, dan zal het honorarium worden vastgesteld
op grond van de tarieven van Facilitix. Het honorarium wordt berekend volgens de
gebruikelijke tarieven van Facilitix, geldend voor de periode waarin de werkzaamheden
worden verricht.
9.2. Facilitix is gerechtigd een vast overeengekomen honorarium te verhogen wanneer
tijdens de uitvoering van de werkzaamheden blijkt dat de oorspronkelijk overeengekomen dan
wel verwachte hoeveelheid werk in zodanige mate onvoldoende werd ingeschat bij het sluiten
van de overeenkomst, en zulks niet toerekenbaar is aan Facilitix, dat in redelijkheid niet
van Facilitix mag worden verwacht de overeengekomen werkzaamheden te verrichten
tegen het oorspronkelijk overeengekomen honorarium.
9.3. Facilitix is gerechtigd haar (uur)tarieven te wijzigen. De opdrachtgever zijnde een
consument is in geval van een verhoging van het uurtarief gerechtigd de overeenkomst te
ontbinden indien het tarief wordt verhoogd binnen 3 maanden na het aangaan van de
overeenkomst. De opdrachtgever is niet gerechtigd tot ontbinding indien de bevoegdheid tot
verhoging van het tarief voortvloeit uit een bevoegdheid ingevolge de wet.
9.4. Facilitix zal de opdrachtgever het voornemen tot verhoging van het tarief schriftelijk of
elektronisch kenbaar maken. Facilitix zal daarbij de omvang van en de datum waarop de
verhoging zal ingaan, vermelden.
9.5. De kosten voor een alarmopvolging (indien van toepassing) worden ook aan de
opdrachtgever in rekening gebracht indien er sprake is van een zogenaamd vals of loos alarm.
Artikel 10. Klachten en verjaring
10.1. Klachten over uitgevoerde werkzaamheden dienen binnen een redelijke termijn nadat de
werkzaamheden zijn verricht aan Facilitix kenbaar te worden gemaakt.
10.2. Na het indienen van de klacht dient de opdrachtgever Facilitix de gelegenheid te geven
de gegrondheid van de klacht te onderzoeken.
10.3. Vorderingsrechten en andere bevoegdheden van de opdrachtgever uit welke hoofde ook
jegens Facilitix vervallen in ieder geval na het verstrijken van 1 jaar vanaf het moment
waarop zich een feit voordoet dat de opdrachtgever deze rechten en/of bevoegdheden jegens
Facilitix kan aanwenden, met dien verstande dat voor de opdrachtgever zijnde een
consument een verjaringstermijn van 2 jaar geldt.
Artikel 11. Annulering
11.1. Indien de opdrachtgever de opdracht annuleert, dan worden annuleringskosten aan de
opdrachtgever in rekening gebracht. Deze annuleringskosten bedragen:
a. bij annulering tot 30 dagen voor aanvang van de werkzaamheden:
25% van de overeengekomen vergoeding of factuurbedrag voor de opdracht;
b. bij annulering korter dan 30 dagen voor aanvang van de werkzaamheden:
50% van de overeengekomen vergoeding of factuurbedrag voor de opdracht;
c. bij annulering korter dan 48 uur voor aanvang van de werkzaamheden:
100% van de overeengekomen vergoeding of factuurbedrag voor de opdracht.
11.2. Bovengenoemde kostenregeling doet niet af aan de mogelijke aansprakelijkheid van de
opdrachtgever voor de schade die voortvloeit uit de annulering.
Artikel 12. Facturatie en betaling
12.1. Facturatie geschiedt vooraf, tenzij anders is overeengekomen.
12.2. De opdrachtgever dient de van of namens Facilitix ontvangen facturen te betalen
binnen 30 dagen na de factuurdatum.
12.3. Indien de opdrachtgever niet tijdig betaalt, dan kan Facilitix de uitvoering van de
werkzaamheden opschorten totdat het volledige openstaande factuurbedrag is betaald, zonder
de opdrachtgever van een dergelijke opschorting in kennis te stellen. Facilitix is niet
aansprakelijk voor de eventuele schade die de opdrachtgever lijdt door deze opschorting.
12.4. Indien de opdrachtgever in gebreke blijft in de betaling binnen de gestelde betalingstermijn,
een automatische incasso niet kan worden uitgevoerd of wordt gestorneerd, dan is de
opdrachtgever, na door Facilitix ten minste eenmaal te zijn aangemaand om
binnen een redelijke termijn te betalen, van rechtswege in verzuim. In dat geval is de
opdrachtgever, vanaf de datum waarop de verschuldigde som opeisbaar is geworden tot aan
het tijdstip van betaling de wettelijke rente verschuldigd. Daarnaast komen alle kosten van
invordering, nadat de opdrachtgever in verzuim is, zowel gerechtelijk als buitengerechtelijk, ten
laste van de opdrachtgever, voor zover de wet dat toelaat.
12.5. In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling van de opdrachtgever
zijn de vorderingen van Facilitix op de opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.
Artikel 13. Opschorting en ontbinding
13.1. Facilitix is bevoegd werkzaamheden op te schorten, dan wel de overeenkomst
te ontbinden, indien de opdrachtgever de verplichtingen uit de overeenkomst niet nakomt en
de opdrachtgever geen gehoor heeft gegeven aan een gestuurde ingebrekestelling.
13.2. Voorts is Facilitix bevoegd de overeenkomst te ontbinden indien zich omstandigheden
voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de overeenkomst onmogelijk is of naar
maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet langer kan worden gevergd dan wel indien zich
anderszins omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat ongewijzigde
instandhouding van de overeenkomst in redelijkheid niet mag worden verwacht.
13.3. Facilitix is bevoegd de nakoming van de verplichtingen voortvloeiende uit de
overeenkomst op te schorten, indien na het sluiten van de overeenkomst Facilitix ter
kennis is gekomen omstandigheden goede grond geven te vrezen dat de opdrachtgever de
verplichtingen niet zal nakomen.
13.4. Facilitix is bevoegd de overeenkomst te ontbinden, indien de opdrachtgever
surseance van betaling verzoekt of deze aan de opdrachtgever wordt verleend, ingeval de
opdrachtgever failliet wordt verklaard of een verzoek daartoe wordt ingediend, ingeval de
opdrachtgever niet in staat is aan zijn schulden te voldoen, overgaat tot beëindiging of
liquidatie van zijn bedrijf, onder curatele wordt gesteld, of ingeval een bewindvoerder of curator
wordt benoemd.
Artikel 14. Aansprakelijkheid
14.1. Facilitix kan niet gehouden worden tot het vergoeden van enige schade, die een direct of
indirect gevolg is van:
a. een gebeurtenis, die in feite buiten haar macht ligt en aldus niet aan haar doen en/of laten
kan worden toegeschreven;
b. enige daad of nalatigheid van de opdrachtgever, diens ondergeschikten, dan wel andere
personen, die door of vanwege de opdrachtgever te werk zijn gesteld.
14.2. Facilitix kan nimmer aansprakelijk worden gesteld voor de gevolgen van storingen of
gebreken aan alarmsysteem, brandmeldinstallatie of andere veiligheidsvoorzienende
systemen van de opdrachtgever en/of de verbinding, door welke oorzaak ook. Tevens is
Facilitix niet aansprakelijk voor het niet dan wel niet naar behoren functioneren van de
door de opdrachtgever ingeschakelde meldkamer(diensten).
14.3. Indien de opdrachtgever in gebreke mocht komen in de deugdelijke nakoming van hetgeen
waartoe hij jegens Facilitix gehouden is, dan is de opdrachtgever aansprakelijk voor alle
schade aan de zijde van Facilitix daardoor direct of indirect ontstaan.
14.4. Facilitix is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard dan ook, doordat Facilitix
is uitgegaan van door de opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of onvolledige informatie.
14.5. De opdrachtgever is gehouden alle schade te vergoeden die Facilitix lijdt of die door
Facilitix ingezette medewerkers lijden ontstaan als gevolg van omstandigheden,
waarvan de opdrachtgever op de hoogte was of redelijkerwijs had kunnen zijn en waarvan hij
Facilitix niet in kennis heeft gesteld.
14.6. Facilitix aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid indien tegen het advies van
Facilitix in, de opdrachtgever eist dat er toch bepaalde werkzaamheden doorgang
moeten vinden.
14.7. Facilitix kan niet aansprakelijk worden gesteld voor schade die inherent is aan dan
wel onvermijdelijk is bij het door Facilitix op correcte wijze uitvoeren van de overeenkomst.
14.8. Facilitix is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder begrepen
gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie.
14.9. Indien Facilitix aansprakelijk mocht zijn voor enigerlei schade, dan is de
aansprakelijkheid van Facilitix beperkt tot het bedrag van de door de verzekeraar van
Facilitix gedane uitkering. Indien de verzekeraar in enig geval niet tot uitkering overgaat
of de schade niet door de verzekering wordt gedekt, is de aansprakelijkheid van Facilitix
beperkt tot het factuurbedrag, althans tot dat gedeelte van de overeenkomst waarop de
aansprakelijkheid betrekking heeft.
14.10. De in deze algemene voorwaarden opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid gelden
niet indien de schade te wijten is aan opzet of grove schuld van Facilitix of haar ondergeschikten.
Artikel 15. Overmacht
15.1. Als gebeurtenissen die in feite buiten de macht van Facilitix liggen, dan wel niet aan haar
doen en/of laten kunnen worden toegeschreven, worden in elk geval beschouwd: onwerkbaar
weer als gevolg van welke weersomstandigheden dan ook; belemmeringen door derden, die
van overheden inbegrepen; belemmeringen in het vervoer; gehele of gedeeltelijke
werkstakingen, oproeren, oorlogen of oorlogsgevaren; branden, storingen en ongevallen in
het object of bedrijf van Facilitix; het verbranden van middelen van vervoer van
Facilitix, het optreden van storingen daaraan, het betrokken raken bij ongevallen
daarvan; het opleggen van heffingen, of het nemen door de overheid van andere
maatregelen, wijzigingen in feitelijke omstandigheden teweeg brengende.
15.2. In geval van overmacht zal Facilitix niet gehouden kunnen worden tot het vergoeden van
enige schade als een direct of een indirect gevolg daarvan en zal zij tevens ontheven zijn van
haar verplichting tot het uitvoeren van de overeengekomen werkzaamheden. Het zal van de
omstandigheden van het geval afhangen of dat geheel, dan wel gedeeltelijk het geval zal zijn
en zal blijven, dan wel of er slechts sprake zal zijn van een opschorting van uitvoering. Bij een
zich voordoende mogelijkheid om alsnog en/of gewijzigd uit te voeren, zullen zowel
Facilitix als de opdrachtgever, eventueel onder aanpassing van de door de opdrachtgever
te betalen bedragen, gehouden zijn om die te benutten.
15.3. Voor zover Facilitix ten tijde van het intreden van overmacht inmiddels gedeeltelijk haar
verplichtingen uit de overeenkomst is nagekomen of deze zal kunnen nakomen en aan het
nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte zelfstandige waarde toekomt, is
Facilitix gerechtigd om het reeds nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte
separaat te declareren.
Artikel 16. Intellectuele eigendomsrechten
16.1. De intellectuele eigendomsrechten op door Facilitix verstrekte bescheiden, zoals
rapporten, handboeken, instructies, formulieren, advies, ontwerpen, schetsen, beschrijvingen,
tekeningen, software e.d. en de bedrijfsnaam, handelsnamen en beeldmerken blijven berusten
bij Facilitix. De betreffende bescheiden zijn uitsluitend bestemd om te worden gebruikt
door de opdrachtgever en mogen niet zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van
Facilitix worden verveelvoudigd, openbaar gemaakt, of ter kennis van derden worden gebracht.
Artikel 17. Geheimhouding
17.1. Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het
kader van hun overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben verkregen. Informatie geldt
als vertrouwelijk als dit door de andere partij is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard
van de informatie.
17.2. De partij die vertrouwelijke informatie ontvangt, zal deze slechts gebruiken voor het doel
waarvoor deze verstrekt zijn.
Artikel 18. Slotbepalingen
18.1. Op deze algemene voorwaarden is het Nederlands recht van toepassing.
18.2. Facilitix behoudt zich ten alle tijde het recht om haar algemene voorwaarden op
ieder moment aan te kunnen passen, waarna altijd de nieuwe en meest actuele versie van
haar algemene voorwaarden gecommuniceerd zal worden naar haar relaties.
18.3. Van toepassing is steeds de versie van de algemene voorwaarden zoals die gold ten tijde van
het tot stand komen van de overeenkomst, tenzij de opdrachtgever na het sluiten van de
overeenkomst de gelding van een herziene versie van de algemene voorwaarden heeft
aanvaard.
18.4. De opdrachtgever, een object of rechtspersoon kan op geen enkele wijze rechten ontlenen uit
dit document en neemt bij een aanvraag/afname van producten of diensten expliciet afstand
van haar rechten om Facilitix aansprakelijk te kunnen stellen voor te lijden of geleden
economische schade, materiële schade, letselschade, imagoschade, en alle andere denkbare
vormen van schade.
18.5. De opdrachtgever of diens rechtspersoon is en blijft ten alle tijden zelf verantwoordelijk voor de
veiligheid van bij haar in bezit of in gebruik zijnde gebouwen, eigendommen en medewerkers,
zoals gesteld in Arbeidsomstandighedenwet artikel 3.
Vastgesteld door de directie,
Spankeren, 03-02-2025